Czytelnia > Serwery > Jak kupić optymalny serwer > Kiedy nie warto wymieniać serwera

Kiedy nie warto wymieniać serwera
Autor: Krzysztof Kurilec
Data publikacji: 23.01.2013

Artykuł ten adresuję do użytkowników serwerów, którzy chcą upewnić się, że mogą bez obaw je używać i nie muszą jeszcze myśleć o wymianie.

Serwera na pewno nie warto wymieniać, gdy:

  1. Serwer jest na gwarancji producenta
  2. Serwer ma zainstalowany system MS-Windows Server 2008 lub nowszy
  3. Serwer nie sprawia kłopotów
  4. Wydajność serwera jest wystarczająca

 

Poniżej rozwijam każdy z tych punktów.

 

1. Gwarancja producenta pozwala użytkownikowi serwera „spać spokojnie”.
Gdyby coś się stało z serwerem, można liczyć na serwis producenta, który – zależnie od posiadanego pakietu serwisowego – zareaguje w następnym dniu roboczym (to jest najczęściej spotykany podstawowy standard) lub nawet usunie usterkę w ciągu 4 godzin.

 

Jeżeli gwarancja na serwer dobiega końca, warto albo zacząć myśleć o zakupie nowego serwera albo zaopatrzyć się w kilka podstawowych elementów (dyski, płyta główna, pamięć, zasilacz) na wymianę. Czasem udaje się za niewielkie pieniądze zakupić taki sam używany serwer.
Eksploatacja serwera po gwarancji, bez części zapasowych na półce, może oznaczać – w przypadku awarii- wielodniowy przestój w pracy serwera a co za tym idzie poważne zakłócenia w pracy firmy, np. brak możliwości wystawiania faktur, obsługi magazynu,
pracy księgowości itd.

 

2. Systemy MS-Windows Server 2008 są i będą co najmniej przez kilka lat przez Microsoft rozwijane i obsługiwane – będą pojawiać się uaktualnienia, service-packi i patche.

Gorzej wygląda sprawa z wersjami starszymi:

  • Windows Server 2000 nie jest przez Microsoft w jakikolwiek sposób obsługiwany
  • Windows Server 2003 jest w fazie extended support, co oznacza, że publikowane są tylko aktualizacje dotyczące bezpieczeństwa. Faza ta potrwa do lipca 2015 roku.
    Po tej dacie Windows Server 2003 dołączy do systemów nieobsługiwanych.

 

Jeżeli serwer ma całkiem inny system operacyjny warto zorientować się na ile aktualna jest to wersja. Inni producenci oprogramowania stosują podobną politykę jeżeli w zakresie czasu życia produktu.

 

3. Jeżeli serwer sprawia kłopoty, ważne jest określenie jakiego rodzaju są to kłopoty.

  • Jeżeli dotyczą one sprzętu a serwer jest na gwarancji, warto zgłosić to serwisowi jako usterkę do usunięcia w ramach gwarancji.
  • Jeżeli dotyczą one sprzętu a serwer już nie jest na gwarancji, warto pomyśleć o zakupie nowego serwera
  • Jeżeli kłopoty nie są związane ze sprzętem, należy zidentyfikować ich przyczynę.

 

Kilka typowych problemów z serwerami opisanych jest w na stronie http://lsb.pl/oferta/21/masz-problem-z-serwerem. Warto skontaktować się z ekspertem w dziedzinie serwerów – inżynierowie LSB DATA są do dyspozycji.

 

4. Jeżeli wydajność serwera jest wystarczająca oznacza to, że serwer został prawidłowo dobrany. Gratuluję. Jeżeli natomiast wydajność nie jest wystarczająca, warto przyjrzeć się wąskim gardłom. Wiele z nich można łatwo zlikwidować rozszerzając pamięć RAM, dokładając drugi procesor albo nowy dysk do macierzy dyskowej.

Chcesz wiedzieć więcej ?

Przeczytaj powiązane artykuły i skontaktuj się z nami albo zostaw wiadomość a to my się odezwiemy.

 

Wyślij Email

E-mail:
Tytuł:
Wiadomość:
Bestsellery
Blog
Wirtualizacja
High Availability
Bezpieczeństwo IT
Business Intelligence
Komputery
Dyski SSD
Audyt IT
IT w logistyce
Backupy
Oprogramowanie
Outsourcing IT
Ransomware
Chmura - Cloud
Jak możemy Ci pomóc?
Imię i nazwisko
Telefon
E-mail
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na moje pytanie.