Oferta > Masz problem z komputerem
Zakładając, że kabel zasilający jest sprawny i w gniazdku jest napięcie, dwie najprawdopodobniejsze przyczyny to uszkodzenie zasilacza albo płyty głównej. Niektóre płyty główne mają diodę, której świecenie się świadczy o obecności napięcia.
Co robić ?
Ponieważ bardziej prawdopodobne jest uszkodzenie zasilacza zacznij od wymiany zasilacza.
Jeżeli po wymianie zasilacza komputer dalej się nie włącza, wymień płytę główną.
W przypadku notebooków jest trochę łatwiej, bo wystarczy podłączyć inny zasilacz.
Na każdym notebooku jest diodka, która świeci się, gdy zasilacz daje prawidłowe napięcie.
Jeżeli diodka się nie świeci, sprawdź woltomierzem czy zasilacz daje prawidłowe napięcie.
Jeżeli napięcie jest prawidłowe a diodka pomimo to się nie świeci, podejrzane może być samo połączenie wtyk-gniazdo jak również moduł zasilający w notebooku. W takim przypadku sugeruję oddanie notebooka do specjalistycznego serwisu, który dysponuje odpowiednim sprzętem oraz ma doświadczenie w takich naprawach.
Jeżeli komputer piszczy po włączeniu, należy zwrócić uwagę na ilość dźwięków.
Ilość dźwięków bowiem wskazuje na to, co jest uszkodzone – pamięć, procesor, karta graficzna itd.
Dokumentacja płyty głównej powinna zawierać listę rozpoznawanych uszkodzeń oraz sposób ich sygnalizowania.
Wymiana podejrzanego elementu powinna rozwiązać problem.
Zakładając, że monitor oraz kabel są sprawne, podejrzenie pada na kartę graficzną.
Wymień kartę graficzą na sprawną.
Jeżeli grafika jest zintegrowana na płycie głównej, zamontuj kartę graficzną w slocie PCI albo wymień płytę główną.
W przypadku notebooków, częste są uszkodzenia podświetlania matrycy albo samej matrycy (wtedy obraz powinien być widoczny na zewnętrznym monitorze).
Zdarza się też „samoistne” przełączenie na monitor zewnętrzny z jednoczesnym wygaszeniem wbudowanego ekranu.
Wystarczy wtedy kilka razy nacisnąć kombinację Fn F4 (lub inną właściwą dla modelu notebooka) i przełączyć wyświetlanie na wbudowany ekran.
Taki objaw wskazuje na uszkodzenie dysku twardego albo systemu operacyjnego.
Uszkodzenie dysku łatwo wykluczyć sprawdzając czy BIOS komputera prawidłowo rozpoznaje dysk.
Jeżeli dysk jest prawidłowo rozpoznawany, należy po zabootowaniu komputera z dysku CD albo USB sprawdzić partycje na dysku oraz master boot record oraz ewentualnie go naprawić poleceniem właściwym dla systemu operacyjnego (np. fixmbr i fixboot dla Windows).
Przyczyną może być też uszkodzenie pamięci RAM.
Przyczyn powolnej pracy komputera może być wiele.
Najbardziej prawdopodobne to:
- Pofragmentowany dysk
- Zaśmiecony system operacyjny
- Za mało pamięci RAM w stosunku do zapotrzebowania wykorzystywanych aplikacji
- Za dużo otwartych aplikacji w stosunku do zainstalowanej pamięci RAM
- Wyłączony plik stronicowania
Bardzo dobre efekty daje wymiana dysku na półprzewodnikowy dysk SSD.
Więcej na ten temat znajdziesz na www.WymienDyskNaSSD.pl.
Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka:
- Uszkodzona karta sieciowa lub kabel sieciowy, którym komputer jest podłączony do gniazda sieciowego (lub bezpośrednio do switcha)
- Komputer nie dostał prawidłowego adresu IP albo statyczny adres IP nie odpowiada podsieci (lub odwrotnie)
- Nieprawidłowe ustawienia programu typu Internet Security
Co robić ?
Pierwszy krok to sprawdzenie fizycznego połączenia.
O poprawnie funkcjonującym połączeniu świadczy ikonka widoczna w prawym dolnym rogu ekranu Windows (aby była widoczna należy uaktywnić stosowną opcję w Panelu sterowania).
Wątpliwości powinny rozwiać mrugające diody na karcie sieciowej i na switchu, do którego komputer jest podłączony.
Jeżeli diody są ciemne, wymień patchcord, którym komputer podłączony do gniazda na ścianie lub bezpośrednio do switcha.
Jeżeli to nie pomoże, przepnij w serwerowni patchcorda do innego portu w switchu albo do innego switcha.
Jeżeli to nie pomoże, przepnij w serwerowni patchcorda do innego portu w switchu albo do innego switcha.
Można też na próbę podłączyć komputer do 100% sprawnego gniazda lub portu switchu.
Jeżeli i to nie pomogło, wymień kartę sieciową w komputerze.
Jeżeli nie jesteś pewien sprawności okablowania, sprawdź testerem czy wszystkie 8 żył jest prawidłowo podłączonych.
Jeśli połączenie funkcjonuje poprawnie należy sprawdzić czy komputer dostał prawidłowy adres IP.
Jeżeli tak, wszystko powinno poprawnie funkcjonować.
Kliknij na Otoczenie sieciowe i zobacz czy widać jakieś zasoby sieci (inne komputery, drukarki sieciowe).
Możesz też zapingować jakiś adres IP w sieci lokalnej, który na 100% funkcjonuje i odpowiada na pingi.
Jeżeli komputer nie dostał prawidłowego adresu IP, sprawdź ustawienia protokołu TCP/IP.
Jeżeli są prawidłowe, sprawdź jeszcze serwer DHCP. Możesz też nadać statyczny adres IP.
Sprawdź też ustawienia programów typu Antyvirus/Internet Security (np. McAffee Internet Security i ESET Smart Security), które potrafią kompletnie zablokować komunikację sieciową.
W naszej praktyce mieliśmy jeszcze takie przypadki, że tester kabli nie wykazywał przerw w okablowaniu, komputer był na pewno prawidłowo skonfigurowany a sieć pomimo to nie działała.
Okazało się, że gniazda były nieprawidłowo zarobione tzn kable były rozplecione na długości kilku cm i upchane w puszce (to zdarza się telefonistom, którzy są nieświadomi standardów i wymogów okablowania strukturalnego).
To jest niedopuszczalne, ponieważ kable powinny być skręcone w pary i rozplecione tuż przed wprowadzeniem do zacisków złączu w gnieździe. Warto to sprawdzić w sytuacji, gdy wprowadzasz się do nowo oddanego lub wyremontowanego biura.
W oknie Mój komputer nie widać wszystkich dysków - brakuje dysków logicznych (literek), które zawsze były.
Każdy dysk logiczny powiązany jest z jakimś sprzętem lub zasobem sieciowym.
W przypadku problemów z dyskami logicznymi należy sprawdzić sprzę lub zasób sieciowy, z którym ów dysk logiczny jest powiązany. Może to być np pendrive lub dysk zewnętrzny podłączony do portu USB albo dysk sieciowy lub udostępniony folder sieciowy.
Co robić ?
W każdym z przypadków należy zlokalizować odpowiedni sprzęt lub zasób sieciowy i sprawdzić czy działa poprawnie.
Jeżeli nie, należy przystąpić do usunięcia awarii.
Jeżeli tak, należy sprawdzić czy problem jest z mapowaniem dysku do zasobu po stronie naszego komputera czy udostępnianiem zasobu w sieci.
Gdy komputer odmawia współpracy i na monitorze ukazuje się niebieski ekran, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że masz uszkodzoną pamięć RAM.
Nie jest to jednak jedyna przyczyna, która może to powodować.
Aby dokładnie ją zdiagnozować należy spisać kod błędu, który się pojawił i następnie udać się na strony Microsoftu bądź Google by znaleźć rozwiązanie.
Jeśli jednak nie jesteś w stanie zapisać tego błędu (bo na przykład ekran znika zbyt szybko), możesz ten kod znaleźć w pliku ze zrzutem błędu – minidumpie.
Jeśli podczas ładowania systemu operacyjnego widzisz komunikat informujący, że nie znaleziono partycji rozruchowej a dodatkowo słyszysz dobiegające z wnętrza komputera miarowe, metaliczne dźwięki, oznacza to, że uszkodzeniu uległ dysk twardy i jest to najprawdopodobniej uszkodzenie mechaniczne. Niestety, szanse na odzyskanie danych w domowych warunkach są niewielkie.
Dlatego tak ważne jest byś robił kopie zapasowe, które pozwolą Ci odtworzyć system i dane na nowym dysku. Zajrzyj do sekcji Chcę wdrożyć system backupu.
Przyczyną takiego zachowania jest często przegrzanie się procesora albo karty graficznej.
Co robić ?
Sprawdzić czy temperatura procesora, karty graficznej i innych podzespołów jest w normie.
Bardzo prawdopodobną przyczyną przegrzewania się komputera jest zanieczyszczenie wentylatorów na zasilaczu, procesorze i karcie graficznej.
Wiele osób zapomina, że we wnętrzu komputera gromadzi się bardzo dużo kurzu i po jakimś czasie, wiatraki nie są w stanie odprowadzić wystarczającej ilości ciepła. Często są tak brudne, że przestają się w ogóle kręcić.
Zwykle pomaga wtedy wyczyszczenie wentylatorów i przesmarowanie łożysk.
Czasem trzeba je wymienić.
Jeżeli będziesz zdejmować radiator z procesora pamiętaj o posmarowaniu pastą przwodzącą ciepło.
Istnieją dwa powody: wirus lub tzw. Toolbar instalowany w przeglądarce.
Jeśli jest to spowodowane tym, że zainstalowałeś właśnie taki toolbar, nie ma nic prostszego.
Możesz albo go odinstalować, wyłączyć, lub zmienić ręcznie adres strony startowej w ustawieniach przeglądarki.
Jeśli jednak strona startowa będzie cały czas się zmieniać, oznacza to, że masz wirusa.
Zeskanuj komputer oprogramowaniem antywirusowym i anty-spyware.
Jeżeli powyższe wskazówki nie pomogły, opisz dokładnie na czym polega problem.
Inżynier LSB DATA skontaktuje się z Tobą w sprawie rozwiązania problemu.