Poniżej opisuję kilka najczęściej spotykanych problemów z sieciami wraz ze wskazówkami jakie kroki należy podjąć. Sugeruję zacząć od ich sprawdzenia. Jeżeli to nie pomoże, na samym dole znajdziesz formularz, w którym możesz opisać na czym polega problem. Inżynier LSB DATA skontaktuje się z Tobą.
Dostaję wiadomość zwrotną z serwera poczty
Zazwyczaj w treści wiadomości zwrotnej podany jest powód, dla którego wiadomość nie została doręczona adresatowi. Informacja o przyczynie problemu nie zawsze jest w czytelnej dla użytkownika formie – najczęściej jest to kod błędu z krótką informacją na temat przyczyny.
Dwie najczęstsze zwrotki to:
- 550,554 5.7.1 – pod tym hasłem może kryć się szereg problemów. Wszystkie są związane z nielegalną lub nieautoryzowaną wysyłką wiadomości. Komunikat następujący po kodzie błędu może dotyczyć niepoprawnej autentykacji SMTP, która powinna być obligatoryjnie włączona w oprogramowaniu klienckim typu Outlook, Outlook Express, Mozilla Thunderbird, etc. Często komunikat zawiera link do portalu, który zawiera szczegółowe informacje na temat przyczyny zablokowania wysyłki. Może być to portal rejestrujący i publikujący adresy IP nadawców SPAMu (black lists). Może to też być strona informacyjna, np. dotycząca mechanizmu SPF (Sender Policy Framework) uruchomionego, aby przeciwdziałać spamerom.
- 451 4.2.2 user over quota – jak sam opis wskazuje, użytkownik do którego wysyłamy wiadomość przekroczył limit przestrzeni na wiadomości email na serwerze pocztowym. Dopóki nie oczyści skrzynki, żadna wiadomość nie zostanie dostarczona.
Problem z uzyskaniem połączenia z serwerem pocztowym (wysyłka/odbiór)
Kiedy w momencie wysyłki lub pobierania wiadomości email wyskakuje okienko z komunikatem o problemie z uzyskaniem połączenia z serwerem pocztowym, powodów takiego stanu rzeczy może być kilka:
- najbardziej prozaiczny powód to chwilowy brak połączenia z Internetem. Najłatwiej zweryfikować ten stan otwierając dowolna stronę w przeglądarce internetowej.
- możliwe, że nasz dostawca usług internetowych ze względu na politykę antyspamową blokuje port tcp 25, odpowiedzialny za wysyłkę poczty (od dłuższego czasu część operatorów stosuje taką praktykę w usługach dla użytkowników domowych). Remedium to zmiana portu serwera wysyłki SMTP z 25 na 587 w naszym kliencie poczty (Outlook, Outlook Express, Mozilla Thunderbird, etc.) lub jeśli serwer usługodawcy daje taką możliwość, zmiana ustawień wysyłki poczty na szyfrowaną. W sytuacjach awaryjnych najłatwiej skorzystać z klienta poczty z poziomu przeglądarki internetowej, o ile oczywiście usługodawca zapewnia taką możliwość – jeśli z poziomu tak zwanego webmaila wszystko działa, znaczy że mamy problem z ustawieniami naszego klienta poczty.
- komunikat o blokadzie konta POP3 – najczęściej pojawia się w sytuacjach współdzielenia skrzynek pocztowych przez kilka osób lub równoległej konfiguracji pobierania wiadomości na komputerze osobistym i na przykład smartfonie. Rozwiązanie to zmiana protokołu dostęp do wiadomości z POP3 na IMAP lub jeśli nie ma takiej możliwości przemyślane uruchomienie mechanizmów przekierowania poczty.
Zniknęły wiadomości
Najczęstszy problem użytkowników poczciwego MS Outlook Express – ze względu na limit wielkości pliku z bazą wiadomości. Po przekroczeniu tego limitu klient poczty zaczyna zachowywać się w nieprzewidywalny sposób: użytkownik zostaje zalany tymi samymi wiadomościami, często znika zawartość skrzynki. Zazwyczaj utrata wiadomości jest bezpowrotna, ale można spróbować odzyskać pocztę przy pomocy specjalistycznych programów. Niestety te bardziej skuteczne nie są dostępne w darmowych wersjach freeware.