Poniżej znajdziesz opisy kilku najczęściej spotykanych problemów z serwerami wraz ze wskazówkami jakie kroki należy podjąć. Sugeruję zacząć od ich sprawdzenia. Jeżeli to nie pomoże, na samym dole znajdziesz formularz, w którym możesz opisać na czym polega problem. Inżynier LSB DATA skontaktuje się z Tobą.
Serwer nie daje się włączyć
Jeżeli na serwerze nie świeci się żadna lampka to przyczyny mogą być trzy:
- brak napięcia w gniazdku zasilającym (lub wyłączony UPS, do którego podłączony jest serwer)
- uszkodzony zasilacz
- uszkodzona płyta główna
Co robić ?
- Jeżeli serwer jest na gwarancji – wezwać serwis.
- Jeżeli serwer jest po gwarancji – wymienić zasilacz.
- Jeżeli po wymianie zasilacza na 100% sprawny serwer dalej się nie włącza, w 99% przypadków uszkodzona jest płyta główna.
- Co zrobić jeżeli nie masz zapasowego zasilacza ? Spróbować kupić lub pożyczyć.
Tak na marginesie – w sytuacji, gdy decydujesz się dalej eksploatować serwer, któremu skończyła się gwarancja, dobrą praktyką jest mieć podstawowe części na wymianę - zasilacz, płytę główną, dysk. Najprościej jest kupić na allegro lub innym portalu aukcyjnym używany identyczny serwer i traktować go jako magazyn części zapasowych.
A jeżeli serwer ma 5 lub więcej lat, jest to dobry moment, żeby pomyśleć o zakupie nowego serwera, aby uniknąć takich niespodzianek przyszłości, gdyż ze 100% pewnością można założyć, że będą one miały miejsce.
Serwer pracuje normalnie, ale świecą się pomarańczowe lampki
Pomarańczowa lampka zazwyczaj oznacza awarię któregoś elementu serwera.
To, że serwer dalej pracuje wynika stąd, że ów element jest redundantny.
Przykładami takich elementów mogą być zasilacze, dyski, karty sieciowe czy wentylatory.
W przypadku macierzy dyskowych pomarańczowa lampka może oznaczać, że dane na dyskach macierzy nie są zsynchronizowane – może tak być, gdy dysk się zepsuje jak również już po wymianie gdy macierz jeszcze się odbudowuje ( po zakończeniu lampka zgaśnie)
Co robić ?
- Rozpoznać czego dotyczy lampka.
- Przeprowadzić testy diagnostyczne wbudowane w oprogramowaniu serwera.
- Jeżeli serwer jest na gwarancji – wezwać serwis.
- Jeżeli serwer jest po gwarancji – wymienić samemu podejrzany element.
Serwer działa, ale brak jednego z dysków logicznych
System „wstał” z partycji startowej.
Zależnie od tego, z jakiego rodzaju sprzętem powiązany jest ów dysk logiczny, należy sprawdzić ten sprzęt.
Może to być:
- macierz dyskowa w serwerze, która przestała działać np. w wyniku awarii więcej niż jednego dysku
- folder udostępniony na innym serwerze
- zewnętrzny storage.
Co robić ?
- W każdym z przypadków należy zlokalizować ów sprzęt i sprawdzić czy działa poprawnie.
- Jeżeli nie, należy przystąpić do usunięcia awarii.
- Jeżeli tak, należy sprawdzić czy problem jest z mapowaniem dysku do zasobu po stronie naszego serwera czy udostępnianiem zasobu po stronie sprzętu, który ów zasób udostępnia.
Serwer działa, ale nie widać go w sieci
Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka:
- Uszkodzona karta sieciowa lub kabel sieciowy łączący serwer ze switchem
- Nieprawidłowe ustawienia sieciowe – adres IP nie odpowiada podsieci (lub odwrotnie)
- Problemy z routingiem
- Problem z konfiguracją usług na serwerze
- Nieprawidłowe ustawienia zapory windows w serwerze lub innego firewalla
Co robić ?
- Pierwszy krok to sprawdzenie fizycznego połączenia.
- Wątpliwości powinny rozwiać mrugające diody na karcie sieciowej i na switchu, co oznacza, że dane są przesyłane.
- Jeżeli diody są ciemne, wymień patchcorda łączącego serwer ze switchem.
- Jeżeli to nie pomoże, przepnij patchcorda do innego portu w switchu albo do innego switcha.
- Jeżeli serwer ma więcej kart sieciowych, przepnij kabel do innej karty sieciowej w serwerze.
- Jeżeli i to nie pomogło, wymień kartę sieciową w serwerze lub wezwij serwis, jeżeli serwer jest na gwarancji.
- W pozostałych przypadkach należy sprawdzić odpowiednie ustawienia i skorygować błędne wpisy.
Serwer wydaje dziwne dźwięki po włączeniu
Prawdopodobnie uległ awarii któryś z elementów fizycznych serwera (procesor, pamięć RAM, układ graficzny) – dźwiękowe kody błędów połączone są zazwyczaj z zapaleniem kontrolki odpowiadającej za daną sekcję sprzętową serwera, o ile serwer jest wyposażony w taki panel kontrolny.
Zdarza się również, że na skutek drgań lub najzwyczajniej zapylenia, któryś z elementów nie kontaktuje.
Co robić ?
- Jeżeli serwer jest na gwarancji, wezwij serwis.
- Jeśli nie jesteś w stanie jednoznacznie zidentyfikować wadliwego elementu, należy rozpocząć od przedmuchania wewnątrz obudowy i posprawdzania styków kart rozszerzeń.
- Jeżeli masz części zapasowe, wymieniając kolejne elementy możesz znaleźć ten uszkodzony.