Data publikacji: 02.10.2014
Często piszę o rozwiązaniach wysokiej dostępności. Na wszelki wypadek chciałbym zdefiniować co oznacza termin dostępność w kontekście informatycznym.
Dostępność (ang.availability) oznacza tu możliwość korzystania z usług, które zapewnia jakiś element infrastruktury IT.
Może to być np. program do wystawiania faktur zainstalowany na serwerze. Albo sklep internetowy zainstalowany na serwerze, który stoi w firmie. W pierwszym wypadku dostępność programu zależy od niezawodności serwera, sieci i samego programu oraz zasilania. W drugim dochodzi jeszcze łącze internetowe.
Konsekwencje przestoju jednego i drugiego mogą być różne.
- Jeżeli program do faktur obsługuje sprzedaż wysyłkową, nawet kilkugodzinny przestój nie powinien przysporzyć strat. Jeżeli kupujący w sklepie lub hurtowni nie będą mogli wyjść z fakturą to już większy kłopot, ale na szczęście fakturę zawsze można dosłać później pocztą.
- Natomiast niedostępność sklepu internetowego może mieć większe konsekwencje. Część klientów być może spróbuje wrócić za chwilę, ale część może pomyśleć, że sklep został zamknięty i już nie wrócić a zakupy zrobić gdzie indziej.
Dostępność podaje się w procentach.
100% oznacza, że serwer, aplikacja, system czy usługa jest dostępna non-stop 24h na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku.
99.9% oznacza, że dopuszcza się, że serwer, aplikacja, system czy usługa może nie być czynna przez prawie 9 godzin w roku.
Najlepsze systemy osiągają obecnie dostępność na poziomie pięciu dziewiątek czyli 99.999%, co oznacza, że mogą nie działać przez 5 minut i 15 sekund na rok.
Zapewnienie wysokiej dostępności (ang.high availability lub HA) kosztuje, ale im wyższe koszty przestoju tym bardziej opłaca się inwestować w rozwiązania podnoszące dostępność. A o tym, jakie to rozwiązania piszę w innych artykułach. Zapraszam do lektury.