Czytelnia > Audyt IT > Dlaczego warto przeprowadzić audyt IT

Dlaczego warto przeprowadzić audyt IT
Autor: Krzysztof Kurilec
Data publikacji: 23.09.2014

Co wolisz? Mieć problem i żyć w błogiej nieświadomości? Czy mieć świadomość, że coś Ci może zagrażać i zawczasu się przygotować?

Co wolisz? Robić coś w taki sam sposób jak do tej pory? Czy może lepiej, prościej i łatwiej?

Czy na pewno lepsze jest wrogiem dobrego ? Zawsze ?

To ważne pytania.

Jeżeli wolisz życie w błogiej nieświadomości, nie czytaj dalej.

Jeżeli przyzwyczaiłeś się do czegoś, co jakoś działa i nie zależy Ci, żeby działało lepiej, nie czytaj dalej.

Do dalszej lektury zapraszam osoby odpowiedzialne i otwarte na zmiany.


Temat jest ważny, bo chodzi o funkcjonowanie infrastruktury informatycznej w firmie.
A od sprawnego działania infrastruktury informatycznej często zależy praca całej firmy.


Awaria jednego elementu może sparaliżować pracę wszystkich.

Może warto wiedzieć który to element i go wzmocnić i uodpornić się na jego niedomagania ?

  • Może to switch lub router w centralnym punkcie sieci, przez który przechodzi cały ruch jest wąskim gardłem i pojedynczym punktem awarii.
  • Może to łącze internetowe, którego awaria może spowodować wielogodzinny przestój sklepu internetowego, co może oznacza wielotysięczne straty.

To będzie sprawdzone w trakcie audytu i o tym będzie mowa w raporcie poaudytowym.


  • W czasach coraz większych zagrożeń ze strony hackerów, warto wiedzieć co nam zagraża, jakie mogą być skutki i jak się przygotować.

To będzie sprawdzone w trakcie audytu i o tym też będzie mowa w raporcie poaudytowym.


  • A może użytkownicy się na coś skarżą, czego przyczyny nie udało się do tej pory namierzyć ?

W trakcie audytu można zwrócić szczególną uwagę na niektóre elementy albo zrobić mniejszy audyt pod kątem konkretnego problemu.


Możesz zapytać dlaczego nagle ma się zepsuć coś, co do tej pory było niezawodne, bo skoro jest niezawodne to dalej będzie niezawodne.

  • Skoro dostawca internetu nigdy do tej pory nie „nawalił” to dlaczego miałbyś zacząć obawiać się awarii łącza właśnie teraz?
  • Skoro serwer przez kilka lat pracuje bezawaryjnie dlaczego teraz miałby się zepsuć?


Prawda jest taka, że wszystko w każdej chwili może przestać działać.

To, że do tej pory coś działa oznacza, że dobrze wybrałeś i miałeś szczęście.

Warto oszacować jakie jest ryzyko, że coś przestanie działać i jakie są tego konsekwencje.

I przeliczyć to na straty finansowe. Potencjalne straty warto porównać z kosztami uodpornienia się na dane ryzyko. I wtedy podjąć decyzję czy akceptujesz to ryzyko i nic nie robisz czy postanawiasz mu przeciwdziałać.

W każdym przypadku warto przynajmniej mieć opracowany plan postępowania na wypadek awarii, dzięki czemu konkretnie wiadomo co robić w przypadku awarii, gdy nerwowa atmosfera nie sprzyja spokojnej analizie przyczyn i szukaniu rozwiązań.


Możesz obawiać się, że będziesz musiał wydać dużo pieniędzy najpierw na sam audyt a potem na realizację zaleceń poaudytowych. Tak rzeczywiście może być. Ale możesz być pewny, że będą to dobrze zainwestowane pieniądze.


Czy poczucie bezpieczeństwa nie jest tym, na czym Ci najbardziej  zależy?

Czy zostawiasz na noc otwarty samochód? Albo mieszkanie?

A do tego można porównać pozostawienie luk w zabezpieczeniach sieci przed włamaniami hackerskimi.

Nie robisz tego, chociaż ryzyko, że ktoś w nocy będzie chodził po klatce schodowej naciskając klamki jest niewielkie. A tego, że jakiś cyberprzestępczy robot „zastuka” do bram Twojej sieci możesz być pewien. A z tak wielkim ryzykiem ludzie często się nie liczą. Albo nie są go świadomi.

Po to, żeby takie oczywiste ryzyka uświadomić są właśnie audyty IT. I podpowiedzieć jak temu zaradzić.


Czy wybierasz się w daleką zagraniczną podróż samochodem bez koła zapasowego ?

Założę się, że czujesz się bezpieczniej wiedząc, że masz w bagażniku koło zapasowe, choćby dojazdowe. Nawet jeżeli przez kilka ostatnich lat nie złapałeś gumy.

A do tego można porównać używanie serwera bez nadmiarowych dysków czy zasilaczy, czyli  najczęściej psujących się elementów. Póki serwer jest na gwarancji ktoś przyjedzie i Ci pomoże, jak Assistance do samochodu. Ale po gwarancji musisz radzić sobie sam i być przewidującym.

Po to, żeby takie sprawy uzmysłowić są właśnie audyty IT. I podpowiedzieć jak temu zaradzić.


Jeżeli w dalszym ciągu czujesz się nieprzekonany a wzbudziłem Twój niepokój, napisz lub zadzwoń.

Wyślij Email

E-mail:
Tytuł:
Wiadomość:
Bestsellery
Blog
Wirtualizacja
High Availability
Bezpieczeństwo IT
Business Intelligence
Komputery
Dyski SSD
Audyt IT
IT w logistyce
Backupy
Oprogramowanie
Outsourcing IT
Ransomware
Chmura - Cloud
Jak możemy Ci pomóc?
Imię i nazwisko
Telefon
E-mail
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na moje pytanie.